11 december 2009

Geen viaduct door Buitenveldert

Het CDA is fel tegenstanden van een viaduct door Buitenveldert. Ik heb gisteren nog met bewoners gepraat over dit slechte voorstel, die vrezen ondermeer voor dalende huizensprijzen, en een aanslag op de leefomgeving. Het CDA stelt vragen aan wethouder Gerson.

10 december 2009


 Sneltram 51 moet een metro worden. Maar wel onder de grond en niet dwars door het stadsdeel, vindt het CDA.

In de huidige plannen komt er een 500 meter lang viaduct te lopen over de Buitenveldertselaan. Dat zou een aanslag op de leefomgeving zijn. Om de lijn volledig onder de grond te brengen zou dertig miljoen euro extra kosten. Maar een tunnel zou decennia lang dienst blijven doen. De kosten kunnen dan ook langzaam worden afgeschreven. De viaduct-optie zou ook allerlei andere kosten met zich meebrengen; zo zouden de huizenprijzen in de wijk kunnen dalen. Volgens het CDA moet je niet de leefbaarheid van Buitenveldert voor lange tijd opofferen, omdat we ons nu in "lastige economische tijden" bevinden.

Lex van Drooge: "Dit is een typisch voorbeeld van penny-wise pound-foolish. Kortom: Geen viaduct door Buitenveldert."

Lees hieronder de schriftelijke vragen die Van Drooge heeft gesteld aan het college.

Nr. 121 Schriftelijke vragen van het raadslid de heer Van Drooge (CDA) inzake de plannen voor het ombouwen van sneltram 51 tot een volwaardige metrolijn 51.

Amsterdam, 7 december 2009

Aan het college van burgemeester en wethouders

De gemeente Amsterdam is van plan samen met de gemeente Amstelveen, het stadsdeel Zuideramstel en de stadsregio Amsterdam sneltram 51 ombouwen tot een volwaardige metrolijn. Over de uitvoering ervan lopen de meningen van de partijen uiteen.

In de huidige plannen komt er door Buitenveldert een 500 meter lang viaduct te lopen over de Buitenveldertselaan, maar het stadsdeel Zuideramstel is daar fel op tegen. Zij opteren voor een ondergrondse variant. Een viaduct door het stadsdeel zou volgens het stadsdeel de wijk stigmatiseren, is te lezen in De Telegraaf van 25 november 2009. De kosten voor een ondergrondse variant zijn 210 miljoen euro, voor een viaduct 180 miljoen euro. Wethouder Gerson zei op 25 november tegen het ANP dat er nog geen besluit is genomen en dat hij op dit moment nog geen variant uit wil sluiten. "Zeker niet wanneer die variant goedkoper is, in deze lastige economische tijden."

Gezien het vorenstaande heeft ondergetekende de eer, namens de fractie van het CDA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen te stellen:

1. Heeft het college net als de fractie van het CDA zeer ernstige bezwaren tegen een viaduct dwars door Buitenveldert? Zo nee, waarom niet?

2. Wethouder Gerson spreekt in het artikel van ANP over lastige economische tijden. Is het college het met de fractie van het CDA eens dat een investering in een (ondergrondse) metrolijn een investering is voor de langere termijn en dat deze dus niet alleen in de huidige tijd moet worden bezien? Zo nee, waarom niet?

3. Is het college bereid om de optie viaduct met de bewoners van Buitenveldert de komende maanden te bespreken en verdedigen?

Het lid van de gemeenteraad,

A. van Drooge